۸ تفاوت اصلی پمپ های اسکرو و پمپ های دنده ای

مقایسه در فنی مهندسی خلیج

۸ تفاوت اصلی پمپ های اسکرو و پمپ های دنده ای

  • اردیبهشت ۶, ۱۳۹۹
  • Posted By k1

۸ تفاوت اصلی پمپ های اسکرو و پمپ های دنده ای
۱. صدا: پمپ‌های دنده‌ای صدای بلندی تولید می‌کنند، ولی پمپ‌های اسکرو بی‌صدا هستند.

۲. دبی: پمپ‌های دنده‌ای در مقایسه با پمپ‌های اسکرو، دبی کمتری تولید می‌کنند. ولی پمپ‌های اسکرو دامنه وسیعی از دبی دارند.

۳. فشار: پمپ‌های دنده‌ای می‌توانند در محدوده فشار بالا استفاده شوند. ولی پمپ‌های اسکرو فشار بالایی تولید نمی‌کنند
و به همین دلیل در صورت انسداد مسیر یا مانع در طول مسیر حرکت فشار زیادی تولید نمی‌شود تا به اجزاء سیستم و اتصالات هیدرولیک آسیب برساند.

۴. تلاطم: پمپ‌های دنده‌ای خروجی پرتلاطم و تکان‌دهنده ای به دلیل مکانیزه چرخ‌دنده ای دارند. ولی پمپ‌های اسکرو خروجی آرام و بی تلاطمی دارند.

۵. قیمت: پمپ‌های دنده‌ای از نظر هزینه نسبت به پمپ‌های اسکرو ارزان‌تر می باشد،
ولی پمپ‌های اسکرو در مقایسه با پمپ‌های دنده‌ای از نظر هزینه گران‌تر بوده،
به همین دلیل بعضی افراد به خاطر صرفه اقتصادی از پمپ‌های دنده‌ای در آسانسورهای هیدرولیک استفاده می‌کنند.

۶. دسترسی در بازار: به دلیل اینکه تولیدکنندگان بیشتری برای پمپ‌های دنده‌ای وجود دارد، در بازار به‌راحتی در دسترس هستند.
ولی پمپ‌های اسکرو تولید کنندگانِ معدودی در جهان دارند، لذا این مسئله دلیلی بر استفاده از پمپ‌های دنده‌ای نمی‌شود.

۷.تناسب دبی و فشار: پمپ‌ها دنده‌ای مناسب برای دبی پائین و فشار بالا است.
ولی پمپ‌های اسکرو مناسب برای محدوده وسیعی از دبی و فشار کم تا متوسط است.
لذا بنا بضرورت در سیستم پاور یونیت آسانسور احتیاج به دبی‌های بالا با فشار کمتر از ۴۰ بار است.

۸.راندمان: راندمان حجمی در اکثر پمپ‌های دنده‌ای به‌طور متوسط کم است (تقریباً ۸۵ تا ۹۳ درصد) ولی راندمان کلی و مکانیکی در پمپ‌های اسکرو نسبتاً کم است.
این راندمان محدودیتی در پاور یونیت آسانسور به وجود نمی‌آورد.

Gulf Engineering Group آماده تبادل اطلاعات با تمامی همکاران در صنعت آسانسور می باشد.با ما همراه باشید.